5 pytań, na które musisz odpowiedzieć zanim stworzysz swoją stronę internetową

Jeśli teraz zmagasz się z budową swojej strony internetowej, pewnie myślisz: „To koszmar! Jestem tak zestresowany/a, że żadna ilość jogicznych praktyk oddechowych mi tu nie pomoże!”

Rozumiem to, bo zanim zbudowałam swoją pierwszą stronę, też byłam przez to zestresowana! Bałam się rzeczy takich jak hosting i generalnie nie miałam pojęcia, co robię.

Ale potem to zrobiłam i okazało się, że to wcale nie było takie trudne, jak myślałam. Kiedy w końcu ją uruchomiłam, byłem bardzo dumna!

To było w 2000 roku i był to prywatny blog o moim psie. Strona już nie istnieje, ale był to naprawdę fajny projekt.

Chodzi o to, że nie zatrudniłabym wtedy kogoś, żeby zbudował dla mnie tę stronę, nie miałam na to pieniędzy. Gdybym sama nie rozgryzł, jak to zrobić, naprawdę nie wiem, czy miałabym dzisiaj swój biznes. To naprawdę wszystko zaczęło.

Przede wszystkim pomogło mi zbudować pewność siebie! Że mogę to zrobić.

I tego też chcę dla Ciebie!

Zanim zaczniesz projektować nową stronę, istnieje kilka ważnych rzeczy, które warto wiedzieć przed jej budową, które mogą naprawdę poprawić zarówno jakość strony, jak i efektywność jej tworzenia. (Innymi słowy, te rzeczy mogą zaoszczędzić Ci dużo czasu!)

Oto 5 pytań, na które musisz odpowiedzieć, zanim zaczniesz budować swoją stronę:

1. Jaki jest cel Twojej strony? Dlaczego potrzebujesz strony internetowej?

Jakie konkretne cele chcesz osiągnąć dzięki niej?

Jeśli chcesz, żeby ludzie mogli Cię znaleźć online, ale nie zamierzasz być blogować czy sprzedawać rzeczy online, to zupełnie inne wymagania niż jeśli chcesz czy oferować zajęcia jogi, sprzedawać wyjazdy, masz podcast i zamierzasz sprzedawać kursy online.

Możesz mieć po prostu stronę z kilkoma informacjami kontaktowymi i tym, co robisz, albo możesz stworzyć większą obecność online.

Nie ma jednej poprawnej odpowiedzi – te pytania można odpowiedzieć na wiele różnych sposobów.

Ale ważne jest, żebyś znał/a swoją odpowiedź i miał/a jasność co do celu swojej strony.

Oto kilka możliwych celów:

  • Promowanie Twojej marki lub biznesu i zwiększenie liczby klientów
  • Sprzedaż produktów Sprzedaż usług
  • Zwiększenie listy e-mailowej

Zastanów się chwilę nad swoimi celami i zapisz od 1 do 3 celów, które chcesz, żeby Twoja strona zrobiła dla Ciebie i Twojego biznesu.

2. Jakiej platformy chcesz użyć?

20 lat temu to pytanie by nawet nie padło, bo jedyną opcją było zatrudnienie kogoś, kto zakoduje Twoją stronę w HTML. Było to wszystko bardzo techniczne i niemożliwe dla większości ludzi, żeby zaprojektować własną stronę.

Dziś jest inaczej i masz mnóstwo opcji, żeby postawić stronę, nie wiedząc nic o kodowaniu czy HTML!

Najpopularniejszą opcją jest WordPress, z którego również korzystam. Jeśli chcesz znać liczby, niewiarygodne 35% internetu jest zasilane przez WordPress, według ankiety opublikowanej przez Netcraft.

WordPress zaczynał jako CMS, czyli system zarządzania treścią, dla blogerów. Umożliwiał ludziom na założenie bloga, bez znajomości programowania stron internetowych i rozrósł się w pełnoprawny kreator stron, który jest używany przez znane marki, takie jak BBC America czy MTV News.

WordPress jest darmowy, ale potrzebujesz mieć własny hosting i zapłacić za domenę. Robisz to, rejestrując się u firmy hostingowej, takiej jak idhost.pl

Po zapłaceniu za hosting, zwykle możesz uruchomić WordPressa jednym kliknięciem prosto z kokpitu Twojego hostingu, a potem możesz zacząć budować swoją stronę. Dobrze, teraz trochę się komplikuje, tak jest wordpress.org. Darmowa wersja, gdzie potrzebujesz własnego pakietu hostingowego.

Jest też wordpress.com. To jest firma, która tworzy system WordPress, ale oferuje go w pakiecie razem z hostingiem. Czyli ułatwiają Ci trochę, jeśli obawiasz się hostingu i tego typu rzeczy, ale jest też droższe, jeśli chcesz mieć podobną konfigurację. Nie polecam korzystania z WordPress.com, kiedy mówię o WordPressie, mam na myśli wersję self-hosted, którą można pobrać na wordpress.org

Jeśli nie chcesz zajmować się hostingiem i chcesz, żeby było naprawdę prosto inną świetną opcją, którą polecam, jest Wix. Tu rejestrujesz się w firmie Wix i płacisz miesięczną opłatę. Oni zajmują się rejestracją Twojej domeny i hostingiem, pocztą elektroniczną oraz oferują Ci szablony z których możesz wybierać, które definiują układ Twojej strony.

To jest prostsze, ale masz też dużo mniej elastyczności i płacisz trochę więcej. Ale jeśli podobają Ci się ich projekty, ich szablony wyglądają naprawdę elegancko i dopracowane, i chcesz utrzymać rzeczy w prostocie, to jest to świetna opcja.

Wybór platformy do Twojej strony to ważna decyzja, bo nie jest łatwo to potem zmienić. Kiedy przenosisz się na przykład z Wix na WordPress, prawdopodobnie będziesz musiał/a zbudować większość rzeczy od nowa. To nie jest problem, jeśli masz tylko kilka podstron, więc w tym przypadku wybierz to, co jest dla Ciebie teraz najłatwiejsze.

Ale jeśli już wiesz, że w przyszłości chcesz mieć sklep, kalendarz wydarzeń, kursy i tym podobne, powinieneś/aś wybrać platformę, która to wszystko ułatwi i ja bym wybrała WordPressa.

To jest to, co ja bym zrobiła, to nie znaczy, że to najlepsze rozwiązanie dla każdego.

3. Jaki będzie adres Twojej strony internetowej?

Adres Twojej strony to sposób, w jaki ludzie znajdą Cię w internecie. To Twoja nazwa domeny, na przykład nasz to warsztatyjogowe.pl

.pl to domena najwyższego poziomu, która jest zwykle związana z Twoim krajem, jak .co.uk dla Wielkiej Brytanii czy .de dla Niemiec.

Ogólnie rzecz biorąc, większość ludzi wybiera domenę, która pasuje do nazwy ich firmy i chce domeny najwyższego poziomu, która jest najbardziej znana większości ludzi, jak .com.pl czy .pl, jeśli Twoja firma jest polska.

Ale co zrobić, gdy nazwa Twojej firmy jest już związana z inną domeną?

Na szczęście istnieje mnóstwo innych i innowacyjnych sufiksów domen, które możesz użyć, na przykład .net.pl, .org.pl czy .yoga. Albo nawet jeśli uczysz jogi przez internet możesz zdobyć domenę .online

Posiadanie domeny .pl jest bardziej powszechne i łatwiejsze do zapamiętania dla ludzi, ale może być trudne, jeśli masz bardziej powszechną nazwę, więc warto rozważyć alternatywne nazwy domen dla Twojej strony.

Jeśli jeszcze nie jesteś pewien/na, jak powinna brzmieć Twoja nazwa, polecam używanie swojego imienia i nazwiska dla swojego biznesu, jeśli to tylko Ty. Jeśli masz studio jogi i reprezentujesz więcej osób, potrzebujesz nazwy marki, ale jeśli to Ty, Ty jesteś marką i używanie Twojego imienia i nazwiska działa najlepiej.

Gdy już wiesz, jaki powinien być adres Twojej strony, możesz sprawdzić czy jest dostępny, na przykład na idhost.pl

4. Jak powinna wyglądać Twoja marka w internecie?

Jeśli zatrudnisz agencję interaktywną, możesz nad tym popracować z nimi, ale dobrze jest, jeśli już masz pomysł, co Ci się podoba, żebyś mógł ich poinstruować, a przecież wiesz – no wiadomo! wszyscy wiemy, co nam się podoba, a co nie.

Proces projektowania Twojej strony będzie znacznie prostszy i bardziej efektywny, jeśli już wiesz, czego chcesz:

  • Jaka jest Twoja paleta kolorów? Jakie czcionki Ci się podobają?
  • Jakie uczucia chcesz, żeby odwiedzający Twoją stronę doświadczyli, gdy na nią wejdą?
  • Czy mają się czuć spokojni i zrelaksowani? W takim przypadku możesz wybrać jakieś stonowane, delikatne kolory.
  • Czy mają się czuć pełni energii i podekscytowani? Wtedy możesz wybrać jakieś jasne, mocne kolory.

Zawsze zaczynam nowy projekt strony od inspiracji. I moim ulubionym narzędziem do rozpoczęcia jest Pinterest!

Możesz na przykład szukać tablicy kolorów marki lub projektu strony internetowej, a dostaniesz mnóstwo świetnych przykładów.

Utwórz prywatną tablicę, którą tylko Ty możesz zobaczyć, albo udostępnij ją twórcy strony www i zacznij przypinać.

5. Jakie grafiki zamierzasz zastosować?

Zdjęcia mają ogromny wpływ! Naprawdę mogą wykreować Twoją markę i będzie to miało duże znaczenie, jeśli na Twojej stronie będą wysokiej jakości, profesjonalnie wyglądające zdjęcia, zamiast przypadkowych migawek czy, być może jeszcze gorzej, tylko zdjęć stockowych.

Wiem, że to prawdziwe wyzwanie, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz!

Ale jeśli chcesz, żeby Twoja strona pomogła Ci sprzedawać swoje usługi, musisz ją tak skonfigurować, żeby budowała relację z Twoimi potencjalnymi klientami. Muszą poczuć, że Cię znają, lubią i ufają Ci, zanim od Ciebie coś kupią.

I tutaj wchodzą w grę świetne zdjęcia, a także filmy.

Jeśli na razie nie stać Cię na fotografa, może masz przyjaciela, którego hobby to fotografia i którego możesz poprosić. Albo nawet pobaw się statywem i timerem na swoim telefonie, żeby zrobić kilka selfie.

Chodzi o to, że potrzebujesz zdjęć na swoją stronę i chcesz je mieć, zanim zaczniesz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Cię zainteresować